tirsdag 6. november 2012

JA! Til Harry Potter i skolen!


Jeg skal helt ærlig si at dersom det ikke hadde vært for Harry Potter bøkene så hadde jeg ikke vært på høgskole nå, jeg hadde neppe hatt studiekompetanse en gang. Lærerne mine i barneskolen hadde nærmest gitt meg opp ved å prøve å lære meg engelsk, og jeg ble tidelig stemplet som dysletiker. Jeg leste dobbelt så sent som alle de andre, og jeg lærte meg å lese lenge etter alle andre. Jeg husker fortsatt den første boken jeg klarte å lese, det var en bok av "Animorphs" serien.
Dette var bare tynne pocket bøker, så de gikk greit nok, men var litt stolt da jeg fikk meg med sammenhengende hvertfall. Men da jeg følte at jeg hadde sjangs til å nærme meg "inteligens-nivået" til normale folk rundt meg var da jeg kom meg igjennom den første Harry Potter boken.

Etter denne boken var ferdig, så fortsatte jeg til neste, og neste der igjen. Bøkene kom da ut så Harry Potter hele tiden på samme alders nivå som jeg var da jeg leste de. Da de økte i tykkelse i takt som jeg klarte å kjempe meg igjennom de, så gjorde det at lese ferdighetene mine økte MYE med den serien. Det er noe av grunnen til at nå leser jeg tilnærmet som en "normal" person.

Dette er da mitt private forhold til Harry Potter bøkene, men det er flere grunnen enn det til at jeg syns det er pedagogisk riktig å la små barn lese Harry Potter. En av de er den frøkenen på bildet over, og det budskapet som dette bildet gir fra seg. Selv om dette bildet er laget mer for min nåværende alders gruppe, så er det noe med Hermine i bøkene her.
Hun går frem som et eksempel på all nytten du kan få av å følge med på skolen. Selv om det ikke er magi vi lærer på vanlige skoler i Norge, så er det noe magisk med all kunnskap i denne verden spør du meg.
Hermine viser her at alt det hun har lært via å lese bøker før hun bruk for på deres eventyr igjennom hele serie, og det redder livene til Ronny og Harry utallige ganger, siden de tydeligvis ikke leser like mye som henne. Karakteren hennes i bøkene kan altså være med å øke motivasjonen ved å vise at det en lærer på en skole kan en faktisk få bruk for uten for klasse rommet.

Både i Harry Potter-serien og i alle andre historier som omhandler magi så har de en ting til felles: Den magisk kunnskapen finnes i bøker. Jeg har foreløpig ALDRI sett eller hørt om at en trollmann/heks har gått på google for å finne en trylle formel, eller for å lese om et magisk vesen. Du kan si at det har noe med tiden å gjøre, men i "the sorcerer's apprentice" så foregår dette i vår tid, men fortsatt så må de ty til bøker for å finne kunnskap.
Dette kan bli med på gjøre kunnskapen en finner i bøken mer magisk, mer uberørt av tiden enn det en kan finne på wiki og google. Når elever har sett at magisk kunnskap finnes i bøker, så plutselig begynner de å lese andre ting enn Harry Potter også. Dersom dette får utvikle seg fritt, så kan det hende at elven av seg selv legger fra seg siste Harry Potter boka for å heller lese om naturens egne magi i bøker om kosmologi og kvante-fysikk, eller kanskje magiske bøker om å forstå seg på mennekser og psykologi, eller tallenes magiske verden!

For å oppsumere mine grunner til å gi elevne norsk/engelsk lese lekser i fra Harry Potter bøkene:



  • Magisk kunnskap

  • Bøkene sin vanskelig grad øker gradevis

  • Hermine motiverer og viser hvordan skole kunnskap kan brukes praktisk

  • Elevene får da innblikk i hvor magisk bok-kunnskap kan være, hvor mye magisk kunnskap som faktisk eksisterer i bøker.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar